Home » Blog » Afvallen » Wat jij moet weten over honger- en verzadigingsgevoel.

Wat jij moet weten over honger- en verzadigingsgevoel.

door | 16 mrt, 2022 | Afvallen, Gedragsverandering, Informatie, Tips, Voeding

Honger of een vol gevoel hebben? Hoe zit dat?

Het honger- en verzadigingsgevoel is een complex proces in ons lichaam. Wanneer je wilt afvallen is het noodzaak dat je een beetje weet hoe honger hebben en verzadigd zijn werkt. Bij afvallen wil je natuurlijk dat je een goed verzadigd gevoel hebt. Je wilt gezond eten en niet vaak en teveel eten. Je wilt werken richting jouw doel: afvallen!

Vetmassa? Waar is het goed voor?

Ieder mens heeft een vetmassa. Dik, dun, we moeten wel een beetje vetmassa hebben om gezond te zijn. In de vetmassa gebeuren namelijk heel veel belangrijke dingen. Zo is vet een bestanddeel van belangrijke hormonen, isolatie, bescherming en ga zo maar door.
Als we praten over honger en verzadiging, dan is vanuit de vetmassa het hormoon leptine een heel belangrijk hormoon. Leptine geeft de hersenen (hypothalamus) een seintje wat ervoor zorgt dat de eetlust wordt afgeremd en geeft de hersenen informatie over de hoeveelheid vet er in het lichaam aanwezig is.

Wat, als je (te)veel vetmassa hebt?

Nu denk je natuurlijk; ik heb veel vetmassa dus ik krijg meer dan genoeg seintjes van het hormoon leptine dat ik verzadigd ben. De hersenen zouden moeten weten dat ik genoeg vetmassa heb en er niet meer vetmassa opgeslagen hoeft te worden. Maar het tegenovergestelde is waar; wanneer mensen een te grote vetmassa hebben, wordt er heel veel leptine afgegeven. Er wordt teveel afgegeven waardoor er ontstekingen ontstaan. Leptine kan minder goed haar signalen doorzenden omdat de cellen er doof voor worden. Eigenlijk gebeurt er hetzelfde als bij insuline resistentie. Zo krijgen je hersenen dus heel weinig of helemaal geen seintje dat je verzadigd bent. Je blijft in dit geval honger houden en blijft je vetmassa vergroten.

Darmen spelen ook een rol.

Ook vanuit de darmen worden er signalen gestuurd naar de hersenen die de eetlust beïnvloeden. Wat je eet en hoeveel je eet is hier bepalend voor.
Wanneer je voeding met ‘weinig’ voedingsstoffen eet (ongezonde voeding), zal de darm andere signalen afgeven die niet ten goede komen aan de vetverbranding en het verzadigingsgevoel. In dit geval blijft het lichaam vragen om voedingsstoffen en hoopt dat jij iets voedzaams gaat eten.

Afvallen is niet altijd makkelijk.

Afvallen is niet voor iedereen makkelijk en vanzelfsprekend. In het lichaam werkt het doorgeven van signalen als een soort domino effect. Wanneer het ene proces gedaan is, zet dit het andere proces in gang. Er kan een defect/verstoring zijn in het doorgeven van de signalen, er kunnen wat ‘domino-steentjes’ ontbreken. Wanneer dit het geval is, zal afvallen of je verzadigd voelen niet mogelijk zijn of heel veel moeite kosten met weinig effect. Daarom is het belangrijk om je met afvallen vooral te richten op het verminderen van vetmassa en niet alleen op de kilo’s. Breng je hormonen hiermee in balans en laat het lichaam op de juiste manier signalen afgeven. Als je vet verliest, val je automatisch ook af. Wat/hoe vaak/hoeveel je eet, stress en beweging zijn hier belangrijke pijlers in.

De rol van de hersenen. 

De hypothalamus is de centrale regelaar van het honger- en verzadigingsgevoel in de hersenen. De hypothalamus ontvangt enorm veel signalen vanuit het lichaam en moet alles in goede banen leiden. Het is een drukte van jewelste in de hypothalamus.
De hypothalamus krijgt informatie over de voedselinname op de lange termijn (hoeveel vetvoorraad heb ik?) en over de voedselinname op de korte termijn (wat heb ik net in mijn mond gestopt en wat moet ik ermee?).
Ook krijgt de hypothalamus informatie over hoeveel energie er verbruikt wordt, zoals van je maag en darmen, de alvleesklier en het vetweefsel.

  • De vetcellen vertellen met leptine aan de hypothalamus; ‘De voorraad vet is hoog genoeg, breng de eetlust maar iets omlaag en de verbranding omhoog’.
  • Vanuit de maag komt het ‘hongerhormoon’ Ghreline met de boodschap:. ‘Dat de maag al een poos leeg is, dat het hongergevoel aan geslingerd kan worden’.
  • Vanuit de darmen worden ook signalen naar de hersenen gestuurd die de eetlust beïnvloeden.

Alle signalen uit de hypothalamus hebben dus invloed op:

  • HONGERGEVOEL EN VERZADIGINGSGEVOEL
  • OF DE VERBRANDING VERLAAGD OF DE VERBRANDING VERHOOGD WORDT

De combinatie van deze bovenstaande systemen leidt ertoe of je VET OPSLAAT OF VET  GAAT VERBRANDEN! 

Nu snap je dat WAT/HOE VAAK/HOEVEEL je eet enorm belangrijk is om de processen van honger en verzadiging goed te kunnen laten verlopen en ook goed aan te kunnen voelen. Wanneer je gezond en voedzaam eet en niet teveel, kun je ook op gevoel eten. Je eet dan wanneer het echt nodig is en je snapt goed WAT je moet eten om je lichaam koest te houden. Wanneer je dat kan, geeft dat zo enorm veel rust. Pffftttt…..
Jouw verbrandingsniveau is ook afhankelijk van wat, hoe vaak en hoeveel je eet. Eet je langdurig ‘te weinig’ met een crash dieet dan zal jouw motortje de verbranding verlagen. Je biedt het lichaam dan ook geen nieuwe energie aan. Het lichaam past zich na 3 dagen niet/veel te weinig eten aan door de verbranding te verlagen. Dit noemen ze de spaarstand; het lichaam pakt energie van het lichaam zelf en spaart de vetmassa. Dit past dus niet bij een plan van afvallen.

Eet dus met regelmaat, voedzaam en niet teveel. 😀

Succes!

 

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Pittige wortelsoep

Pittige wortelsoep

Deze verwarmende wortelsoep is een aanrader met de wat koudere dagen. Je kunt de soep inzetten als lunch maar ook wanneer je tussendoor even iets hartigs wil eten. Het zit bomvol vezels en bevat vitamine A, B, C en kalium. De moeite waard dus om een wortelsoep met regelmaat te eten.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin