Home » Blog » Afvallen » Jouw vetmassa is onmisbaar😃

Jouw vetmassa is onmisbaar😃

door | 17 jan, 2022 | Afvallen, Tips

Jouw vetmassa is onmisbaar! 😊

Nou zeg, wat een heerlijk nieuws ga ik je brengen.
Wist jij dat vetmassa in een lichaam onmisbaar is. We hebben altijd gedacht dat vetmassa een ‘dode’ massa was en dat je makkelijk zonder kon leven maar het tegengestelde is waar.

Vet blijkt één van de grootste organen van ons lichaam te zijn. In vetmassa gebeuren heel veel bijzondere dingen die noodzaak zijn om gezond te zijn en te blijven.
Zo zorgt het voor een continue aanvoer van brandstof naar onze andere organen als we langere tijd niet hebben gegeten. Het maakt ook talloze hormonen aan, stofjes die aan het bloed worden afgegeven om op afstand met andere organen zoals de hersenen te communiceren.

Zo maakt het onder andere hormonen aan die je eetlust remmen als je net een groot bord friet op hebt.. zodat je niet door blijft eten. Waaronder het hormoon leptine. Super systeem toch?

Ook al onze lichaamscellen worden omsloten door een laagje vet. Ook de zenuwbanen worden omsloten door een laagje vet zodat de zenuwen hun signalen snel kunnen doorgeven en wij dus snel kunnen denken en bewegen. Waardevol hè, ons vetmassa?

Ons lichaamsvet heeft twee kanten. Zolang het lichaamsvet binnen de perken blijft, doet het veel goede dingen voor je en houdt het je gezond. Maar als je te weinig of teveel vet hebt, kan het voor veel ellende zorgen.
Wanneer je ondergewicht hebt, maakt het vet te weinig van bepaalde belangrijke hormonen, je hormonen raken uit balans, tot onvruchtbaarheid aan toe.
Bij overgewicht zal het vet juist een overschot aan ongezonde hormonen en stofjes afgeven die allerlei processen in je lichaam verstoren en je ziek kunnen maken. Aandoeningen die samengaan met overgewicht zijn bijvoorbeeld suikerziekte (diabetes type 2), onvruchtbaarheid, depressie en ook sommige soorten kanker.

Hoe ontstaat nou overgewicht?
Ten eerste is de inname van teveel voedsel een reden dat men een te grote vetmassa krijgt. In vetmassa wordt ook het hormoon ‘leptine’ gevormd en afgegeven aan het bloed. Leptine geeft een seintje aan de hersenen dat er voldoende gegeten is. Ze noemen het ook wel het ‘verzadigingshormoon’.

Wanneer je dus veel vetmassa hebt, wordt er ook veel leptine afgegeven aan het bloed. Er circuleert dan constant leptine in de bloedbaan. Je zou denken dat het een voordeel is en je geen honger meer hebt. Maar nee hoor, je hersenen krijgen zoveel signalen door van leptine dat het DOOF wordt voor leptine. Zo ontstaat er dus een situatie dat mensen de hele dag honger hebben, structureel teveel eten en ook de hele dag door eten. Ze noemen dit ook wel ‘leptineresistentie’.

Leptineresistentie heeft op nog meer processen in het lichaam een negatieve invloed. Zo vermindert het ook de werking van het immuunsysteem. Gezien de tijd waar we nu in leven is dit iets wat we juist niet willen.

Hoe zorg ik voor een goede balans in mijn hormonen en een gezonde vetmassa?
Leptineresistentie gaat vaak samen met een hoog insulinegehalte of zelfs insulineresistentie. Het hormoon insuline blokkeert namelijk de werking van het hormoon leptine. Het is dus belangrijk om minder suikers en ‘snelle’ zetmelen te eten om insuline mooi laag en stabiel te houden.
Zo kan leptine beter het werk doen waar het voor bedoeld is; aangeven dat je voldoende hebt gegeten!!

Ook het verlagen van de vetmassa in het lichaam is van belang wanneer je honger- en verzadigingsgevoel ontregeld is. Afvallen is hier dus van belang. Belangrijk: kies voor gezond en geleidelijk afvallen want met tè snel afvallen ontregel je alsnog de leptine productie. 0,5-1 kilo per week is prima maar meer is niet verstandig.

Je ziet al hoe belangrijk het is om een vetmassa in het lichaam heel serieus te nemen en te zorgen dat deze in een gezonde hoeveelheid in het lichaam aanwezig is. Daarom meet ik in mijn praktijk de vetmassa en de spiermassa samen met het gewicht. Een gewicht zegt niet alles over je gezondheid. Iemand die slank is met een goed gewicht kan namelijk ook een hoge vetmassa hebben en dan tussen de organen. Super gevaarlijk dus want je verwacht het niet. Het vet tussen de organen (buikvet) maakt mensen juist ziek. Maar hierover een volgend BLOG.

Ik zou zeggen: eet niet teveel en zo min mogelijk suikers, beweeg veel, slaap goed en ontspan op z’n tijd.
Allemaal punten die de vetmassa positief beïnvloeden.

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Afvallen kun je leren🍏🍎🍊🍋

Afvallen kun je leren🍏🍎🍊🍋

Motivatie? Discipline? Wilskracht?
Zijn dit karaktereigenschappen of kun je deze trainen ongeacht je DNA? Het zou mooi zijn als je dit kon trainen, toch? Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan hiernaar en het resultaat? Je kunt het beïnvloeden!

Lees meer
Wat je moet weten over suiker 🧁🍰🎂

Wat je moet weten over suiker 🧁🍰🎂

We vinden het allemaal heerlijk. Af en toe een zoet lekkernij. Wij als mens kunnen echt genieten van dat zoete momentje. Sommige mensen eten het zo vaak dat je wel kunt spreken van een ‘suikerverslaving’. Vanuit onze natuur hebben wij een voorkeur voor de smaken ZOET, ZOUT en VET. In dit artikel wil ik het hebben over de zoete smaak.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin