Home » Blog » Afvallen » Resistent zetmeel; fit zijn start met gezonde darmen

Resistent zetmeel; fit zijn start met gezonde darmen

door | 25 mrt, 2023 | Afvallen, Informatie, Tips, Voeding

Resistent zetmeel? Wat is dat nou weer? Resistent zetmeel is een soort zetmeel wat niet wordt verteerd door de dunne darm en daarom  hoort bij de groep voedingsvezels. Het wordt gefermenteerd in de dikke darm waar het voeding is voor de goede darmbacteriën. Op deze manier heeft resistent zetmeel een positieve invloed op de darmflora dus op jouw gezondheid.

In en op jouw lichaam leven heel veel bacteriën. Jouw darmen zijn een hele lekkere warme en veilige plek voor deze beestjes. Er leven dan ook biljoenen beestjes in jouw darmen met jou samen. Ik noem het ook wel ‘jouw privé dierentuin’. Je hebt goede beestjes en slechte beestjes. Ze hebben beide de functie om jouw voeding om te zetten tot allerlei bruikbare stoffen en energie voor jouw lichaam. De balans tussen de goede en slechte beestjes moet wel goed zijn, meer goede dan slechte beestjes. Wanneer er een dis-balans ontstaat in de darmflora kunnen er allerlei klachten ontstaan, zoals overgewicht of juist ondergewicht, hormonale disbalansen, diabetes, allergieën en voedselintoleranties. Het is dus belangrijk om jouw beestjes goed te voeden en dus jezelf. 😀

De reden dat je bij ‘slechte’ voeding last van bijvoorbeeld opvliegers, je down voelen, buikpijn of juist (vr)eetbuien krijgt, heeft ALLES te maken met wat jij jouw dierentuin te eten geeft. Geef de beestjes dus volop goed te eten. Allereerst door volop onbewerkte, verse producten te eten. Veel planten dus in alle kleuren van de regenboog. Hier is resistent zetmeel een onderdeel van.

Zetmeel is een koolhydraat wat zich gedraagt als suiker in jouw lichaam. Het kan de bloedsuikerspiegel snel laten stijgen als je het eet. Alleen is resistent zetmeel een onverteerbaar type zetmeel. (wat ik in het begin al vertelde; het hoort bij de groep voedingsvezels) Het gaat in zijn geheel door de dunne darm waarna het in de dikke darm terechtkomt en voeding is voor de ‘goede’ darmbacteriën. Wanneer je de goede darmbacteriën te eten geeft, vermenigvuldigen zij en zo laat je de goede beestjes groeien en de darmflora gezond worden.
Wanneer je veel suiker en zoetigheid eet, voed je de slechte beestjes en zullen deze in aantal toenemen. Dit kan leiden tot een hardnekkige suikerverslaving. De beestjes vragen letterlijk om suiker; het zijn net zeurende kinderen en laten jou keer op keer weer suikerrijke voeding eten.

Wanneer jouw goede beestjes in jouw dikke darm  resistent zetmeel verteren ontstaan er bepaalde gezonde vetzuren waaronder boterzuur. Boterzuur is voeding voor jouw darmwandcellen. Boterzuur houdt je darmwand gezond en sterk.
Boterzuur ontstaat dus bij het verteren van voedingsvezels. Daarom is het eten van veel vezels zo belangrijk.

Waar zit resistent zetmeel allemaal in;

  • groene bananen (ja de niet rijpe variant)
    * Blend een halve groene banaan door een smoothie
  • in water geweekte haver en koud gegeten
    * Zet een portie havermout in water/melk in de avond in de koeling en voeg er de volgende dag fruit bij.
  • peulvruchten, de topper is witte bonen
    * Voeg het toe in een salade
  • aardappel afgekoeld
    * Door een salade
  • afgekoelde zoete aardappel, door het afkoelen wordt het zetmeel stijf op elkaar gedrukt en ontstaat er resistent zetmeel. Zoete aardappel heeft 3 X meer resistent zetmeel dan de gewone aardappel
    *door een smoothie of een salade

Eet regelmatig voeding wat resistent zetmeel bevat. Eet je darmen gezond.

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Oosterse Pindasoep

Oosterse Pindasoep

Hou jij van de oosterse keuken? Dit pindasoepje komt daar toch echt heel dichtbij. Met de dalende temperaturen is het lekker om een soepje te eten. Het werkt verwarmend en vult de maag goed. Zet dit soepje regelmatig op tafel en vul hem aan met extra groenten om het nog gezonder te maken. 

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin