Home » Blog » Afvallen » Waarom heb ik de hele dag honger?

Waarom heb ik de hele dag honger?

door | 16 mrt, 2022 | Afvallen, Gedragsverandering, Tips

Honger en een vol gevoel hebben? Hoe zit dat?

Het honger- en verzadigingsgevoel is een complex proces in ons lichaam. Wanneer je wilt afvallen is het heel erg handig dat je een beetje weet hoe honger en verzadigd zijn werkt. Bij afvallen wil je natuurlijk dat je een goed verzadigd gevoel hebt en niet dat je elk uur van de dag met een cracker of ‘gezonde’ koek in je mond zit. Je wilt gezond eten en niet vaak en teveel eten. Je wilt werken richting jouw doel: afvallen!

Vetmassa? Waar is het goed voor?

Ieder mens heeft een vetmassa. Dik, dun, we moeten wel een beetje vetmassa hebben om gezond te zijn. In de vetmassa gebeuren namelijk heel veel belangrijke dingen. Zo is vet een bestanddeel van belangrijke hormonen, isolatie, bescherming en ga zo maar door.
Als we praten over honger en verzadiging, dan is vanuit de vetmassa het hormoon leptine een heel belangrijk eetlusthormoon. Leptine geeft de hersenen (hypothalamus) een seintje wat ervoor zorgt dat de eetlust wordt afgeremd en geeft de hersenen informatie over de hoeveelheid vet er in het lichaam aanwezig is.

Wat, als je teveel vetmassa hebt?

Nu denk je natuurlijk; ik heb veel vetmassa dus ik zou de hele dag geen honger moeten hebben en de hersenen zouden moeten weten dat ik dus genoeg vetmassa heb. Maar het tegenovergestelde is waar; wanneer mensen een grote vetmassa hebben, wordt er heel veel leptine afgegeven. Er wordt teveel afgegeven waardoor er ontstekingen ontstaan. Leptine kan minder goed haar signalen doorzenden omdat de cellen er doof voor worden. Eigenlijk gebeurt er hetzelfde als bij insuline resistentie. Zo krijgen je hersenen dus heel weinig of helemaal geen seintje dat je verzadigd bent. Je blijft in dit geval honger houden.

Darmen spelen ook een rol.

Ook vanuit de darmen worden er signalen gestuurd naar de hersenen die de eetlust beïnvloeden. Wat je eet en hoeveel je eet is hier bepalend voor.
Wanneer je voeding met ‘weinig’ voedingsstoffen eet (ongezonde voeding), zal de darm andere signalen afgeven die niet ten goede komen aan de vetverbranding en het verzadigingsgevoel.

Afvallen is niet altijd makkelijk.

Afvallen is niet voor iedereen makkelijk en vanzelfsprekend. Er kan een defect/verstoring zijn in het doorgeven van de signalen. Daarom is het belangrijk om je met afvallen te richten op het verminderen van vetmassa en niet alleen op de kilo’s. Als je vet verliest, val je automatisch ook af. Wat je eet, stress en beweging zijn hier belangrijke pijlers in.

De rol van de hersenen. 

De hypothalamus is de centrale regelaar van het honger- en verzadigingsgevoel in de hersenen. De hypothalamus ontvangt enorm veel signalen vanuit het lichaam en moet alles in goede banen leiden.
De hypothalamus krijgt informatie over de voedselinname op de lange termijn (hoeveel vetvoorraad heb ik?) en over de voedselinname op de korte termijn (wat heb ik net in mijn mond gestopt en wat moet ik ermee?).
Ook krijgt de hypothalamus informatie over hoeveel energie er verbruikt wordt, zoals van je maag en darmen, de alvleesklier en het vetweefsel.

-De vetcellen vertellen met leptine aan de hypothalamus; ‘De voorraad vet is hoog genoeg, breng de eetlust maar iets omlaag en de verbranding omhoog’.
-Vanuit de maag komt het ‘hongerhormoon’ Ghreline met de boodschap:. ‘Dat de maag al een poos leeg is, dat het hongergevoel aan geslingerd kan worden’.
-Vanuit de darmen worden ook signalen naar de hersenen gestuurd die de eetlust beïnvloeden.

Alle signalen uit de hypothalamus hebben dus invloed op:

  • HONGERGEVOEL EN VERZADIGINGSGEVOEL
  • OF DE VERBRANDING VERLAAGD OF DE VERBRANDING VERHOOGD WORDT

De combinatie van deze bovenstaande systemen leidt ertoe of je VET OPSLAAT OF VET  GAAT VERBRANDEN! 

Nu snap je dat WAT je eet enorm belangrijk is om de processen van honger en verzadiging goed te kunnen laten verlopen en ook goed aan te kunnen voelen. Wanneer je gezond eet en niet teveel kun je ook op gevoel eten. Wanneer je dat kan geeft dat zo enorm veel rust.
Jouw verbrandingsniveau is ook afhankelijk van wat en hoeveel je eet. Eet je langdurig ‘te weinig’ met een crash dieet dan zal jouw motortje de verbranding verlagen. Het lichaam past zich na 3 dagen aan.

Eet dus met regelmaat, voedzaam en niet teveel.

Succes!

 

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin