+31 615 370 604 info@petra-vink.nl
Home » Blog » Gedragsverandering » Calorieën tellen of niet?

Calorieën tellen of niet?

door | 27 mei, 2021 | Gedragsverandering

Calorieën tellen of niet bij het afvallen?

Afvallen, aankomen en op gewicht blijven heeft alles te maken met de inname en verbruik van jouw calorieën.

Nu hoor ik je denken; “Calorieën tellen? Dat doet Petra toch helemaal niet?”
En ja, dat klopt! Ik tel geen calorieën maar soms hebben mensen het wel nodig om te weten wat veel calorieën bevat en wat weinig calorieën bevat.
Het stomme is dat mensen een calorie zijn gaan zien als een getal en niet meer als bruikbare energie voor het lichaam.
Kennis opdoen over jouw voeding en leren hoeveel je kan eten, is een proces waar je doorheen moet om je gewicht te kunnen managen!!

Wanneer het honger- en verzadigingsgevoel goed werkt, kun je op je gevoel eten en op gewicht blijven. Ik doe dit al jarenlang en kan mijn lijf dus ook goed uitlezen en aanvoelen. Hier eet en leef ik dus ook naar. Wanneer ik een klacht voel of ik kom in gewicht aan à dan pas ik mijn voeding en leefstijl aan tot het gewenste resultaat en dat is fit zijn!!

Bij veel mensen is dit systeem verstoord geraakt door verkeerd en teveel eten. Maar ook het constant volgen van allerlei diëten, invloed van de media, dat voeding alleen maar gaat over afvallen en aankomen en mentale belemmeringen zorgen voor een flinke verstoring in jouw voedingspatroon. Constant de noodsignalen negeren van het lichaam zorgt er uiteindelijk voor dat je met lichamelijke pijntjes en klachten bij de huisarts in de praktijk belandt. Je bent in gewicht veel aangekomen en  moet voor je gezondheid afvallen.

LISTEN TO YOUR BODY. IT’S SMARTER THAN YOU!

Minder energie inname is natuurlijk noodzaak. Vaak zit het in hetgeen WAT je eet. Eet jij voeding met weinig voedingsstoffen? Dan blijft jouw lichaam zeuren om meer voeding, in de hoop dat jij voor voedingsstoffen gaat kiezen en het krijgt waar het behoefte aan heeft.
Wat jou misschien al enorm kan helpen, is door één maaltijd aan te pakken. Je keuze voeding aan te passen en in hoeveelheid minderen. Maak met jezelf de afspraak NIET 2 X op te scheppen. Je eet dan al structureel elke dag minder en wordt bewust van de keuzes die jij maakt op je bord. Kijk of dat voor jou werkt.

Regeltjes:
Er zijn mensen die de hele dag al hun voeding in een appje zetten en calorieën tellen om op deze manier niet teveel te eten en er zijn mensen die absoluut geen calorieën willen tellen omdat ze er onrustig en soms zelfs geobsedeerd van worden. Doe het in dit geval dan ook niet!!

Regeltjes werken voor iedereen anders. Doe wat bij jou past en volg je eigen regels voor een resultaat.
Ik ga jullie geen tientallen tips geven want het zelf ontdekken is de beste weg naar een mooi en blijvend resultaat.

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Ik heb last van (vr)eetbuien in de avond!

Ik heb last van (vr)eetbuien in de avond!

Vaak hoor ik in mijn praktijk dat een eetbui in de avond een groot probleem is. Mensen vragen mij dan vaak wat ze kunnen nemen maar vragen eigenlijk nooit naar de reden van de eetbui. Hier de meest voorkomende redenen waarom je in de avond een eetbui krijgt

Lees meer
Afvallen kun je leren!

Afvallen kun je leren!

Afvallen kun je leren! Heel veel mensen hoppen van dieet naar dieet. Ze volgen allerlei trend gevoelige diëten en boeken eigenlijk maar een klein...

Lees meer
Tips om een verandering tot een succes te maken.

Tips om een verandering tot een succes te maken.

Veel mensen gaan de strijd aan om nu echt die extra kilo’s vaarwel te zeggen of de afspraak om gezonder te gaan eten (dan gaat afvallen vanzelf), minder alcohol of wat dan ook. Bijna iedereen heeft na wel iets wat ze echt anders willen gaan doen.
Denk even aan je eigen ‘goede voornemen’……. en? Lukt het je om deze te realiseren?
Hier een paar simpele tips om het een succes te laten zijn;

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin