+31 615 370 604 info@petra-vink.nl
Home » Blog » Gedragsverandering » Ik heb last van (vr)eetbuien in de avond!

Ik heb last van (vr)eetbuien in de avond!

door | 5 nov, 2020 | Gedragsverandering

Tips om het anders te gaan doen:

  • Je verveelt je!
    Overdag ben je druk met je werk, huishouden, kinderen of andere bezigheden. Zodra de avond valt, zit je heerlijk op de bank kijkend naar een goed televisie programma (als die er nog zijn?) of je kijkt wat folders/blaadjes door. De verveling kan toeslaan. Dit is het moment dat je in discussie gaat met jezelf of je die reep chocolade of zak chips wel of niet gaat eten!!
    Als het dit is wat je voelt dan is het niet iets “emotioneels” en dus makkelijk op te lossen.
    Hierbij is het alleen belangrijk dat je iets gaat doen. Ga bijvoorbeeld de was doen, strijken, foto’s uitzoeken, nagels lakken of wat dan ook.
  • Je hebt er zin in maar het mag niet!
    In dit geval is het wat lastiger want hierbij zit je op het “emotionele” level. Op dit level is je gedrag namelijk een uiting van frustraties of nare gevoelens. Dit kunnen gevoelens zijn vanuit jezelf, dat je jezelf niet leuk genoeg vindt, niet mooi genoeg, niet slim genoeg enz. Het kan ook zijn dat je vind dat je niet mag snoepen, dat je niet iets lekkers mag eten van jezelf. Maar het kan ook zijn dat iemand anders deze dingen naar je hoofd gooit.
    Door zelf al te zeggen dat je ALTIJD EEN EETBUI in de avond hebt, voorspel je eigenlijk al je eigen toekomst!!!! Begin eerst met dit af te leren!!
    In dit geval is het belangrijk om je gevoelens te verwerken en daarbij ook super belangrijk:
    “Je mag alles eten maar je wilt niet teveel eten!!”

Zorg voor verantwoorde tussendoortjes, zoals; snij wortel, komkommer, paprika, bleekselderij enz. in frietjes vorm en bewaar dit in de koelkast voor dit soort momenten. Maak van magere kwark met kruiden een dipje en dip hier de groente frietjes in.

  • Je bent moe!
    In de avond zit je op de bank en je hebt een drukke dag gehad. Eindelijk even niets en lekker relaxen. Je begint te gapen en wordt ineens vreselijk moe. Je vindt het veel te vroeg en doet moeite om wakker te blijven. Dit is het moment dat je naar de kast loopt en iets ‘lekkers’ gaat nemen en veel!
    Je lichaam is toe aan rust, de energie is op. Jouw lichaam is toe aan herstel. Jij vecht tegen de slaap dus gaat jouw lichaam om nieuwe energie vragen. Eten betekent energie opslaan dus je loopt naar de kast en pakt wat er voor handen is. Je lichaam heeft snel energie nodig dus wil het voeding die snel energie geeft; koek, snoep, chips. Het vraagt op dat moment nooit om een wortel of tomaat. Pfffttt….
    Ga in dit geval vroeg naar bed en geef toe aan jouw slaap. Je gaat het namelijk niet winnen van de snak naar ‘slechte dingen’!

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Afvallen kun je leren!

Afvallen kun je leren!

Afvallen kun je leren! Heel veel mensen hoppen van dieet naar dieet. Ze volgen allerlei trend gevoelige diëten en boeken eigenlijk maar een klein...

Lees meer
Tips om een verandering tot een succes te maken.

Tips om een verandering tot een succes te maken.

Veel mensen gaan de strijd aan om nu echt die extra kilo’s vaarwel te zeggen of de afspraak om gezonder te gaan eten (dan gaat afvallen vanzelf), minder alcohol of wat dan ook. Bijna iedereen heeft na wel iets wat ze echt anders willen gaan doen.
Denk even aan je eigen ‘goede voornemen’……. en? Lukt het je om deze te realiseren?
Hier een paar simpele tips om het een succes te laten zijn;

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin