+31 615 370 604 info@petra-vink.nl
Home » Blog » Tips » Wat je moet weten over suiker 🧁🍰🎂
zoetigheid, suiker, gebak, cholesterol, afvallen, suikerspiegel

Wat je moet weten over suiker 🧁🍰🎂

door | 13 mei, 2021 | Afvallen, Tips, Voeding

We vinden het allemaal heerlijk. Af en toe een zoet lekkernij. Wij als mens kunnen echt genieten van dat zoete momentje. Sommige mensen eten het zo vaak dat je wel kunt spreken van een ‘suikerverslaving’. Vanuit onze natuur hebben wij een voorkeur voor de smaken ZOET, ZOUT en VET. In dit artikel wil ik het hebben over de zoete smaak.

Gewone tafelsuiker bestaat uit twee delen: glucose en fructose. Fructose is 2 X zoeter dan glucose. Er is dus veel minder fructose nodig om iets zoet te laten smaken. Qua calorieën leveren ze allebei hetzelfde. Nu proeft jouw tong het verschil niet tussen deze 2 soorten suiker. Wel worden ze allebei anders verwerkt in het lichaam dus jouw lichaam merkt wel een verschil.

Fructose wordt niet direct in de mond afgebroken. Dat is heel anders dan met bijvoorbeeld glucose en zetmeel (zoals tarwe, mais en aardappel). De enzymen die nodig zijn om zetmeel en glucose af te breken bevinden zich in de mond. Vandaar dat je bij het eten van veel zetmeel en suiker een wit laagje op je tanden krijgt.

Glucose wordt dus snel opgenomen in het lichaam. Dit zorgt ook voor een snelle stijging van jouw bloedsuikerwaarde. Een teveel wordt opgeslagen als reserve in je spieren en je lever. Wat er dan nog teveel is wordt vetmassa.

Fructose wordt langzaam opgenomen. Het voordeel is, dat het niet snel bloedsuikerschommelingen veroorzaakt. Fructose gaat daarentegen rechtstreeks naar je lever en stimuleert daar de aanmaak van vet en cholesterol.  Vooral als je er teveel van binnenkrijgt.

Belangrijk is te weten dat er bij de afbraak van fructose urinezuur wordt geproduceerd, wat bekend staat als de veroorzaker van jicht.

Waar zit fructose in?
Fruit is een natuurlijke bron van fructose. Er zijn fruitsoorten met veel en weinig fructose.
Even een tabelletje:

Laag in fructose
(0-3 gram fructose per portie)
Gemiddeld in fructose
(3-8 gram fructose per portie)
Hoog in fructose

(> 9 gram fructose per portie)

Limoen, citroen, cranberry, pruim, passievrucht, abrikoos, guave, cantaloupe meloen. framboos Mandarijn, kiwi, zwarte bes, stervrucht, kers, aardbei, ananas, grapefruit, nectarine, perzik, sinaasappel, papaya, banaan, blauwe bes, dadel Appel, kaki, watermeloen, peer, rozijn, druif, mango, gedroogde abrikoos, gedroogde vijg

 

Fructose is 2 X zoeter. Voor de voedingsindustrie heel handig. Ze hebben weinig nodig en het is goedkoop. Veel kant en klare voedingsmiddelen in de winkel bevatten FRUCTOSE. Meestal in de vorm High Fructose Corn Sirop (HFCS). HFCS wordt onder veel namen op het etiket gezet: maisstroop, fructosesiroop, glucosefructose(siroop), vruchtensuiker of natuurlijke suiker. Klinkt onschuldig maar is het niet.

Een suikerverslaving is vaak een fructose verslaving en dan vooral de HFCS in de zoete voeding uit de winkel. Ga maar eens na: wanneer je een zoete (vr)eetbui hebt. Kies je dan voor een bak fruit?
NEE, vaak gaat het hierbij om koekjes, snoepjes, taartjes, bewerkte chocolade en ga zo maar door.

Teveel fructose wordt in verband gebracht met westerse ziektes zoals leverziektes, jicht, overgewicht, bloedsuikerproblemen, problemen met bloedvetten, cholesterolproblemen en meer.
Zo heb ik veel cliënten in de praktijk met cholesterolverlagers en beginnende bloedsuiker problemen.
Het eerste wat we doen is de suikerinname drastisch verlagen. Vaak hebben ze na 2 á 3 weken al positieve resultaten. Super toch en eigenlijk zo simpel. 😊

Wat is teveel fructose?
Ieder mens is uniek dus ook weer de hoeveelheid fructose die je kunt eten. Wetenschappers denken dat wanneer je meer dan 70 gram fructose per dag binnenkrijgt of 1 gram per kg lichaamsgewicht, er problemen kunnen ontstaan. Ik weeg 60 en zou dan niet meer dan 60 gram fructose binnen moeten krijgen per dag.
Een eetlepel honing van 10 gram bevat de helft 5 gram fructose. Een suikerklontje van 4 gram bevat 2 gram fructose. Wanneer je dus matig bent met suiker, honing en fruit niet teveel eet, kom je er lang niet aan.

Maar….drink jij fruitsappen, frisdranken, eet jij veel bewerkte voeding en snoep jij veel? Dan zit jij binnen een mum van tijd al aan jouw MAX van fructose. Je lever kan de hoeveelheid niet meer aan en gaat het vet rondom je lever opslaan. Je lever gaat kort gezegd: slecht presteren. Hier ontstaan veel lichaamsklachten en zit jij na een tijd bij je huisarts op consult.

Bekijk eens jouw fructose inname en verlaag daarmee lichamelijk kwaaltjes.
Veel succes!

Groetjes Petra 😊

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

Tips voor de kerstdagen

Tips voor de kerstdagen

De kerst komt eraan en bij veel mensen speelt de vraag: “Hoe ga ik mijn kerstdagen gezellig en gezond doorkomen?” Deze vraag stel ik mezelf ook elk...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin