Home » Blog » Gedragsverandering » De 10 slimste marketing trucs van de supermarkt

De 10 slimste marketing trucs van de supermarkt

door | 30 mei, 2022 | Gedragsverandering, Informatie, Tips

Je hebt het niet direct in de gaten maar de supermarkt is een jungle vol met allerlei ‘trucjes’ om jouw koop gedrag te beïnvloeden. Hoe meer, hoe beter! Het is één groot marketing hol waar wij dagelijks doorheen lopen. Wij lopen daar met het voornemen om gezonder en minder te gaan eten maar voor je het weet ligt er van alles in je karretje. 🙄
Op het eerste gezicht lijkt de supermarkt niets meer dan een uit de kluiten gewassen kruidenier, maar over elk detail, ja elk detail is nagedacht.

Ik heb de 10 meest voorkomende trucs op een rijtje gezet, inclusief bijbehorende tips om toch goed te kiezen/kopen.. De trucs van fabrikanten met hun claims; 0% – 100% natuurlijk – geen toegevoegde suiker – vezelrijk – en nog veel meer claims –  staan hier overigens nog los van, maar zijn ook meer dan interessant.

  1. Onnodige verpakkingen
    Met stip op 1 staat het onnodig verpakken van producten. Je kent het wel, zes trostomaten in een bakje en drie limoenen in een netje. Het is de truc der trucen om je meer te laten kopen. Het plastificeren van bijvoorbeeld fruit kan de levensduur dan wel verlengen, maar het is natuurlijk geen toeval dat er zes appels of acht stengels bosui bijeen zitten.

    Tips:
    Wanneer het product los verkrijgbaar is, koop dan de hoeveelheid die je nodig hebt en niet meer. Zo kun je de duurdere, biologische variant nemen, maar ben je door het aantal toch goedkoper uit.

  2. Het gouden schap
    Op twee staat het voor velen al bekende “gouden schap”, ofwel het schap op ooghoogte (en grijphoogte). Dit zijn de supermarktproducten die de supermarkt het liefste aan jou slijt, lees: met de hoogste winstmarge. Dit zijn bijna altijd de ongezonde, (sterk) bewerkte producten. Het zijn immers de (A-)producten waar een groot deel van de kosten in marketing zit i.p.v. in voedingswaarde, maar die een grote aantrekkingskracht op je uitoefenen. Voor kinderen is een speciaal gouden schap ontwikkeld, namelijk een meter lager.

    Tips:
    Verruim je blikveld en pak ook eens een merkloos/goedkoper product van helemaal boven of onderaan het schap. Houd je kinderen thuis of in de winkelwagen.

  3. Geen bon
    Het feit dat je tegenwoordig niet automatisch een bon krijgt. Dit wordt gedaan onder het mom van milieu verantwoord en dat is het natuurlijk ook. Maar afgezet tegen de service die je mag verwachten vind ik dit een slechte ontwikkeling.
    Bij alles wat je koopt dien je ongevraagd een bon te krijgen als bewijs van wat je hebt gekocht. Dat is meestal niet nodig, maar wel zo handig. Dat is daarom zo bij een paar schoenen en zou ook zo moeten zijn bij de vaak dure boodschappen.
    Bovenal dient de bon om te controleren of het klopt wat je hebt afgerekend. Het komt vaker voor dan je denkt dat een artikel verkeerd is geprijsd of dat het aantal artikelen op de bon niet klopt. Je moet het in elk geval altijd kunnen controleren.
    Maar de truc zit ‘m vooral in het psychologische effect. De supermarkt wil namelijk dat je vooral niet meer nadenkt over wat je hebt uitgegeven. Na het pinnen is het klaar. Dat geeft rust, maar weinig inzicht.

    Tips:
    Kijk bij alles wat je koopt wat het kost en probeer dit te onthouden.
    Vraag altijd om de bon! Check altijd, desnoods vluchtig, de bon.
    Beoordeel elke keer of je niet onnodig veel hebt gekocht.
    Foutje op de bon? Vraag je geld terug, ook als het weinig scheelt (of laat je principes varen)

  4. Uitgekiende winkelrouting
    Is het je weleens opgevallen dat je in de supermarkt nergens bewegwijzering ziet? Toch is de winkelindeling, en daarmee de richting die je op wordt gestuurd, waarschijnlijk het best onderzochte aspect van de supermarkt. Er is namelijk niets belangrijker dan jou zolang mogelijk in de winkel te houden om je wilskracht zoveel mogelijk op de proef te stellen.
    Fruit en groenten worden dichtbij de ingang gezet zodat je ogen worden geprikkeld met vers en gezond, wat je onbewust goedkeuring geeft om vervolgens ongezonde (winstgevendere) producten te kopen. Dagverse producten als melk staan vaak achteraan, met natuurlijk weer als doel je te verleiden tot het kopen van meer dan dat pak melk.
    Andere onbewerkte (gezondere) producten staan vaak aan de buitenrand, bewerkte (ongezondere) producten staan vaak in de midden paden, liefst in heel lange (en brede) gangpaden met zoveel mogelijk variatie. Lekker veel keuzestress wat ons sneller overstag laat gaan voor die ongezonde keuze. Het spreekt voor zich dat die gangpaden altijd op de route liggen en zo zijn ingericht om je te verleiden tot het kopen van die grote zak vette, zoute chips.Tot slot van je winkelbezoek word je aan de kassa nog eens verleid door de aanwezigheid van snoepwaren. Slim, omdat jij maar een beetje staat te wachten en een zoethoudertje hier helemaal goed uitkomt. Daarom wordt maar liefst 5% van de totale supermarktomzet hier behaald.

    Tips:
    Neem een boodschappenlijstje mee
    Ga recht op je doel(en) af en wees je extra bewust van de vele verleidingen

  5. Grote winkelwagens
    Na de introductie van de zelfbedieningswinkel is de winkelwagen wellicht een van de briljantste marketingstunts van de supermarkt. De uitvinding, die stamt uit 1938, baseert zich op iets waar bijna de hele supermarkt op doelt: gemak. Gemak is ook één van de grootste instincten die wij als mens bezitten. We zoeken naar de makkelijkste weg om zo energie te sparen.Om een grote, rijdende en glimmende winkelmand voor je uit te duwen geeft een gevoel van luxe en maakt het wel heel makkelijk om veel te kopen. Een winkelwagen lijkt niet snel vol en daarom zijn ze door de jaren ook alleen maar groter geworden. Niet voor niets dat ook de mandjes, die je achter je aan trekt, halve winkelwagens zijn geworden.

    Tip:
    Heb je niet veel nodig, pak dan een ouderwets winkelmandje om je niet te verleiden meer te kopen dan noodzakelijk.

  6. Algehele presentatie
    De supermarkt is kampioen in zichzelf en haar producten presenteren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 70 procent van de aankoopbeslissingen in een traditionele supermarkt op emotionele gronden wordt genomen. Daarom wordt bijvoorbeeld gekleurd licht gebruikt om het vlees roder te doen kleuren en denk jij dat het verser is. Het fruit wordt ook kunstig belicht om de toch al glimmende bijenwas nog meer te doen shinen.Verder zorgt een uitgekiend muziek repertoire ervoor je in de juiste stemming te brengen en worden hele wanden met namaakkazen (die je nog kent van de echte kaasboer) en beenhammen gekleed. Het toevoegen van de juiste (bakkers)geuren maakt het supermarktfeest compleet.

    Tip:
    Zorg dat je verstand van voeding krijgt waardoor je je kunt focussen op inhoud i.p.v. uiterlijk. Weet wat je koopt.

  7. De bonus- of klantenkaart
    In 1998 was het erg vernieuwend: de Bonuskaart van Albert Heijn. Tegenwoordig heeft bijna elke supermarkt zijn eigen klantenkaart. Met de persoonlijke klantenkaart kreeg en krijg je bij de meeste supermarkten korting op producten. Inmiddels weet iedereen dat je in ruil daarvoor informatie weggeeft. De supermarkt kan precies bijhouden wat en wanneer jij aanschaft. Met jouw profiel kan de supermarkt vervolgens op maat gesneden aanbiedingen doen.Korting krijgen in ruil voor informatie lijkt misschien niet zo’n slechte deal. Maar de kans is groot dat je er toch meer door gaat kopen (en snoepen). Bovendien hadden supermarkten ons zonder klantenkaart waarschijnlijk ook allerlei kortingen gegeven.

    Tips:
    Kortingen mislopen wil je liever niet, maar zorg ook hier weer dat je niet meer koopt dan nodig.
    Vraag jezelf altijd eerst af: ‘Heb ik het wel echt nodig of koop ik het omdat het goedkoper is?’

  8. De voordeelbakken
    Je ziet ze in elke supermarkt: de grote bakken, rekken of tafels rijkelijk gevuld met aanbiedingen en voordeelverpakkingen. Ze hebben een ding gemeen: ze weten de aangeboren “veel-voor-weinig”-prikkels in je hersenen slim te activeren.
    Soms valt er een goede korting te behalen, anders zou de truc ook niet werken. Maar net zo vaak staan er niet-afgeprijsde producten tussen. Maar zelfs 2 halen 1 betalen lijkt een goeie deal. Maar als je je daardoor laat verleiden iets te kopen wat je eigenlijk niet nodig had, heb je onnodig veel geld uitgegeven.

    Tip:
    Koop alleen wat je van plan was te kopen. Dit scheelt heel veel extra geld.
    Laat je je toch verleiden, kijk dan goed hoeveel korting je echt krijgt. Is het de moeite waard?

  9. Prijzen wegstoppen
    Het is een (nog) niet veelgebruikte of kunstige truc, maar zeker het vermelden waard: het wegmoffelen van prijzen. De “verse” kaasjes zijn zo gelabeld dat de prijzen onderop het product zitten en dus onleesbaar zijn zonder het op te pakken.
    De kans is groot dat je (onbewust) gemakzuchtig bent en het product blindelings in je mandje stopt. De meer bewuste consument pakt het product op om te kijken wat het kost, maar heeft (onbewust) de eerste drempel tot aanschaf al genomen.

    Tip:
    koop niets zonder dat je de prijs kent.

  10. Wegen bij de kassa
    Bij de Albert Heijn wordt groente en fruit bij de kassa afgewogen. Bij steeds meer supermarkten komt dit trouwens voor. Dat is hartstikke handig, maar is natuurlijk ook weer een truc om klakkeloos te gaan kopen. Het voorkomt ook het gesjoemel van klanten., en dat is natuurlijk prima.
    De truc zit ‘m echter in het feit dat je de prijs pas bij het afrekenen te weten komt. Ga jij bij de kassa nog zeggen dat je het product toch niet wilt kopen? Nee, natuurlijk niet en vooral niet met nog een rij mensen achter je. Dat is namelijk exact wat de supermarkt wil. Dat je gewoon maar pakt en afrekent, zonder je al te bewust te zijn van de prijs, hoeveelheid en voedingswaarde.

    Tips:
    Kijk of bereken altijd naar de kiloprijs
    Weeg zelf af en bereken wat het je ongeveer zal kosten.

Kijk eens in jouw supermarkt om je heen en word bewust van de trucjes die ze gebruiken om jou te verleiden tot ‘meer’ kopen.
Je zal zien dat je geld gaat besparen en geen onnodige producten in je kast hebt staan.
Veel succes in  de jungle van voeding 😀

Over mij

Met aandacht en respect help ik jou graag door het proces van afvallen en leefstijlverandering heen.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin